Laskar Pelangi 4

Jom kita beralih pulak ke hutan..hehhehe..lupa nak cakap pasal lokasi rumah kitorang. Ok….rumah kami terletak di Kampung Sungai Hala, Machang (kawasan Baruh). Rumah kitorang nie letak dia dekat hujung kampung. Kawasan baruh tu maksud dia kawasan tanaman padi atau kawasan sawah. 

Dah namanya kawasan sawah, memang banyak lah sawah kat kawasan rumah kami. Yang uniknya…depan rumah kami ada sungai,sebelah rumah kami ada hutan(kebun buah dah macam rupa hutan),belakang rumah kami ada sawah. Unik tak?? 

Sungai depan tu kami tak guna untuk mandi..sungai tu tak sebersih sungai yang lagi satu…tak jauh dari rumah kami. Untuk nak ke sawah belakang,kami akan masuk ke hutan tu dulu. Masuk ke dalam hutan sampailah jumpa hujungnya. Tak panjang pun. Hutan tu pun bukannya tebal sangat pun. Nama ja hutan tapi sebenarnya kebun buah. Dalam hutan tu pun ada banyak kenangan kami..nanti aku cerita ehh.. baca sampai habis.

Boleh dikatakan semua pokok dalam hutan tu bertanda. Tanda apa? Hahha tanda kami panjat. Dalam hutan tu ada pokok maggis, pokok rambutan, langsat, dan durian jugak. Pokok paling femes mestilah pokok manggis. Buah fav semua orang. Kalau musim buah..jangan harap boleh tunggu pokok tu berbuah lebat. Nampak ada satu buah terus ambik. Kadang tuan punya kebun pun tak sempat nak merasa buahnya.

Hutan tu dekat dengan rumah Peah. Ada satu laluan masuk dan dekat situ ada pokok manggis ni. Tapi tak pernah berbuah pun. Ke pernah? Aku tak ingat kalau aku ada nampak pokok tu berbuah hahhaha. Ada juga pokok buah langsat. Pokok tu antara pokok yang selalu kami panjat.

Setiap petang, atau tengah hari dah jadi kebiasaan untuk kami melepak dekat situ. Sampaikan abang si Peah pasang hammock dekat pokok manggis tu. Tu memang jadi port kegemaran kami. Bila ada hammock tu makin keraplah kami lepak kat situ. Sampai selalu lah umi aku jerit panggil balik hhahaa.

Selalu jugak kami berkelah dalam hutan tu. Mok Teh selalu ajak berkelah dekat situ. Sebab dalam hutan tu nyaman. Berangin macam duk tepi pantai. Itu kenangan yang aku takkan pernah lupa. Berkelah dalam hutan dan tepi sungai. Sekarang hutan tu dah tak tahu jadi macam mana. Mungkin dah naik semak samun kut. Dah tak ada orang nak melepak kat situ.

Oh ya…dalam hutan tu jugak jadi tempat kami selalu main guli. Main hide and seek pun pernah dalam hutan tu haha..

Aku ingat lagi...ada satu pokok manggis yang selalu berbuah. Pokok tu selalu kami panjat. Walaupun pokok tu letaknya dalam sikit dari tempat yang kami selalu lepak. Tempat yang kami selalu lepak dekat dengan rumah Peah tu..pokok manggis ni dalam sikit.

Aku ingat lagi..satu hari tu aku ajak Payah? ke Peah?(aku tak ingat)..panjat pokok manggis tu. So kami pergilah ke pokok tu.. sampai2 je tengok-tengok Apih dah ada kat atas pokok. Kurang asam betul..tak sempat aku nak makan buah manggis tu. Semua dia dah ambik. Tak ada buah pun kami still lepak kat situ. Duk atas pokok tu aje pun best. Sebab pokok tu boleh tahan besar jugak. Tapi tak sebesar pokok rambutan satu ni.

Dan ada pokok rambutan ni..dekat dengan sungai..dalam hutan tu jugak..tapi dia lagi dalam. Ada lah dua tiga kali kami pergi panjat ambik buah rambutan tu. Pokok ni bukan selalu kami pergi.

Pokok rambutan ni besar jugak lah. Best nak panjat. Aku ingat lagi..kami sama-sama duduk atas satu dahan tu..sedap duk melompat atas dahan tu…tupp…patah! Hahhaaha. Dah patah tu..lagi best la kami nak melompat sebab dia melantun. Bukan nak insaf..makin galak kami melompat atas dahan tu walaupun dah patah.

Haihh…kenangan ni…aku rindu. Kalau sekarang ni suruh aku panjat pokok…entah, mungkin aku akan panjat kut..kalau ada mereka join aku..sungguh aku rindu! 

Pokok rambutan tu antara port best nak lepak hahah. Mak-mak kami selalu marah sebab duk lepak dalam hutan tu. Yang dekat dengan rumah Peah ni xpe lah. Senang nak pantau. So,mak-mak ni akan ugut dengan “pingat” binatang kecik warna hitam. Yang kalau lekat kat badan kau,dia punya sakit tu…pehh tak tahan wei. 

Lagi lah kalau dia masuk dalam telinga. Binatang ni kami takut. So, menjadi lah ugutan diorang. Kami dah tak main kat pokok rambutan tu lagi dah. Yelah, pokok tu pun dah patah hahha. Haih..tapi bila ingat balik, rasa lagi manisnya buah rambutan tu. 

Dekat pokok rambutan tu jugak jadi tempat kitorang selfie. Aku ingat lagi gambar aku tiga orang. Payah, Peah dan aku. Kami buat ‘photoshot’ kat situ. Payah masa tu rambut pendek macam laki. Dengan skaf biru dia. Peah pakai baju ala blouse hitam dia dan aku baju tshirt hitam dengan seluar baggy. Hahhah..tu foto yang aku ingat sampai sekarang. Tapi foto tu tak tahu aku simpan kat mana dah. HAHA!

Banyak kenangan kami dalam hutan tu...aku paling rindu kenangan ni lah...yg dalam hutan..second banjir. hehhe..nanti korang akan baca juga pasal ni. Jangan risau..semua aku cerita nanti..cuma masa menaip ni.. aku jadi teringat semua..

Kalau kau tanya buah fav aku apa..Jawapan dia mestilah manggis..tapi selain manggis, buah fav aku dalam hutan tu cempedak! dia punya manis tu! dari jauh lagi dah tahu buah tu masak sebab bau dia..huh..jauh lagi dah bau. Aku ingat that one day Tok Nun kopek buah cempedak untuk aku sebab dia tahu tu fav aku. huhu..

Aku paling tak suka buah durian. Berbeza dengan diorang yang lain yang memang hantu durian. Kalau buah manggis..semua akan setuju yang tu buah fav semua orang. Dan buah rambutan jugak. 

Ada satu hari kitorang share 1 buah rambutan 3/4 orang. That buah rambutan dari pokok yang kat tengah-tengah hutan tu. Korang ingat tak?(heh!in case depa yang lain baca) That pokok rambutan..buah dia bapak manis! time tu tinggal satu buah tu ja kat pokok tu. Itu yang kena share. Memang berebut lah nak buah rambutan dari pokok tu. Pokok lain tak semanis pokok tu.

Sebab tu musim buah adalah musim yang ditunggu-tunggu tiap tahun. Aku dah jarang masuk hutan bila aku dah start duk asrama. Haihhh...tengah menaip ni tiba-tiba rasa nak makan buah rambutan. Tak dapat pokok tu pun tak pe lah. RINDUUUUUU!



#########################
How you guys think about the story? The memory of mine. Memori yang buat aku rindu selalu. Mana nak cari mesin masa? Anyone know no. tel Doraemon tak? nak beli mesin tu. Aku nak balik ke zaman kanak-kanak aku!

Betullah kata pepatah
You never know the true value of the moment until it becomes a memory! 

Aku tak tahu yang apa aku buat dulu akan jadi kenangan paling  indah dalam hidup aku...

Well then, jumpa lagi on another memory! see ya!




Comments

Popular posts from this blog

Laskar Pelangi 8

Biarkan Jari Mula Berbicara